
אישה עגונה מהי?
ההלכה היהודית קובעת כי גט חייב להיות בהסכמת שני בני הזוג ומצב זה יצר את התופעה של נשים עגונות ונשים מסורבות גט. התוצאה של שני המצבים הללו היא זהה אך יש ביניהם הבדל משמעותי, עליו נעמוד מיד.אישה עגונה, כמו אישה מסורבת גט, אינה פנויה להינשא מחדש משום שבעיני ההלכה היהודית, היא עדיין נשואה. זאת על אף כי בעלה אינו מסוגל מבחינה פיזית לתת לה גט, אם בשל היעדרות, אם בשל מחלה, או אם בשל כל סיבה אחרת.
כל מערכת יחסים שתהיה לאישה עגונה עם גבר אחר, תיחשב לניאוף וחמור מכך, אם ייוולדו לה ילדים מגבר אחר, ילדים אלו ייחשבו כממזרים ופסולי חיתון ולא יוכלו להינשא בנישואים דתיים.מצב זה הוא עצוב ומכעיס, משהוא כולא את האישה בתוך מערכת נישואין אשר מתקיימת על הנייר בלבד. נשים עגונות, בעליהן נעדרים או חולים במחלה קשה ועל כן הן אינן נהנות מחיים משותפים יחד עם הבעל אך נמנע מהן להמשיך הלאה בחייהן בשל קביעות ההלכה.
מה ההבדל בין אישה עגונה למסורבת גט?
ישנה נטייה להתבלבל בין אישה עגונה לבין אישה מסורבת גט וזאת משום שההשלכות של המצבים הללו הן זהות, כפי שפורט לעיל: נשים עגונות ונשים מסורבות גט, אינן יכולות להינשא שוב ולהביא ילדים לעולם מגבר אחר. אולם ישנו הבדל משמעותי מאוד בין שני המצבים הללו וחשוב להכירו: בעלה של אישה עגונה אינו יכול לתת לה גט, הוא מנוע מלעשות זאת מבחינה פיזית. לעומת זאת, בעלה של מסורבת הגט הוא חי ובנמצא ואין לו כל מניעה למתן גט מלבד סירובו לעשות כן.סרבנות גט היא תופעה המתרחשת במקרים רבים מתוך רצון להשיג יתרון בהליך הגירושין, אם בנושא חלוקת הרכוש ואם בסוגיית משמורת הילדים ודמי המזונות. קביעת ההלכה כי גט חייב להינתן בהסכמה, יוצרת אפוא בעיה גדולה עבור נשים רבות, אשר מוצאות את עצמן מול שוקת שבורה בהליך הגירושין.
מהו הפתרון?
במקרה של אישה עגונה אשר בעלה נעדר, בית הדין הרבני במקרים רבים, יסייע לאישה בעניין זה למשל על ידי הפעלת חוקר פרטי אשר יאסוף מידע אודות הבעל. כך ניתן יהיה לאתר את הבעל חי או לאסוף די ראיות לכך כי הוא אינו בין החיים וכך יוסר הסטטוס של העגינות.כאשר מדובר על מסורבת גט, רשאי בית הדין הרבני להטיל סנקציות שונות על הבעל עד אשר יסכים למתן גט, למשל, פסיקת מזונות אישה גבוהים, אותם יידרש הבעל לשלם עד לפקיעת הנישואין, צו עיכוב יציאה מן הארץ, עיקול על חשבון הבנק וכיוצא בזה.
חשוב מאוד לציין לעניין זה, כי סרבנות גט אינה משפיעה באותו האופן על הגבר, לומר, כי היה והאישה היא זו המסרבת למתן גט, יוכל הבעל להביא ילדים מאישה אחרת והם אינם ייחשבו לממזרים היות שההלכה אינה רואה ביחסים אלו כיחסים אסורים.