הליכי הגירושין בישראל מתנהלים בשתי ערכאות משפטיות: בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני. סידור הגט נמצא בסמכות ייחודית של בית הדין הרבני, אך ביתר הנושאים ישנה סמכות מקבילה לשתי הערכאות.
בית המשפט לענייני משפחה
סכסוכים משפחתיים ובראשם הליך הגירושין, הם בעלי אופי אישי ורגיש מאוד. משכך, מחויב בית המשפט לענייני משפחה לנהל את הדיון בצורה היעילה ביותר, על מנת להביא לסיומו של הסכסוך מוקדם ככל האפשר.
מן הטעם הזה, ניתנה לבית המשפט סמכות רחבה מאוד בכל הנוגע לסדרי הדין והראיות וזאת מתוך מטרה להגיע לחקר האמת ולפסוק משפט צדק. פירוש הדבר הוא כי בית המשפט לענייני משפחה רשאי לקבל כראייה עדויות אשר לא היו מתקבלות בבית משפט אחר. מצב דברים זה יכול להקל עליך מאוד בהוכחת הטיעונים בפני בית המשפט ובקבלת יתרון על פני בן הזוג בהליך הגירושין.בית המשפט לענייני משפחה פוסק ככלל על פי הדין האזרחי ופסיקותיו נשענות על התקדימים המשפטיים בכל תחום. יחד עם זאת, ניתן לראות את התפתחותן של מגמות חדשות בפסיקותיו, בהתאם לשינויים החלים בחברה הישראלית ובמבנה המשפחה.
בית הדין הרבני
בענייני נישואין וגירושין, ניתנה לבית הדין הרבני סמכות ייחודית למתן גט. ביתר הנושאים, חולק הוא את הסמכות עם בית המשפט לענייני משפחה. לעניין זה חשוב להדגיש כי בית הדין הרבני יהיה רשאי לדון בענייני הגירושין רק בהסכמת שני הצדדים או כאשר בן הזוג כרך את הסוגיות השונות בתביעת הגט והתביעה הייתה כדין.בשונה מבית המשפט לענייני משפחה, בית הדין הרבני פוסק על פי חוקי ההלכה היהודית והוא ממעט להתייחס לדין האזרחי. משמעות הדבר כי פסיקותיו נוטות להיות שמרניות יותר והן אינן מושפעות באופן בולט מהשינויים החברתיים אשר התרחשו לאורך השנים.
מרוץ הסמכויות בין הערכאות
כאמור מעלה, בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה חולקים סמכות משותפת לדון בענייני הגירושין. מצב דברים זה יוצר מרוץ סמכויות בין שתי הערכאות, אשר משמעותו היא כי הערכאה הראשונה בפניה הובא עניין מסוים, היא זו אשר רוכשת את הסמכות לדון באותו העניין. אם תוגש תביעה באותה עניין לערכאה השנייה, זו לא תהיה מנועה מלדון בעניין.בשל הבדלי הגישות בין שתי הערכאות, כפי שפורט לעיל, עליך לוודא כי כל סוגיה העולה מן הגירושין, תדון בערכאה המתאימה ביותר, על מנת שתקבלי את התוצאה המשפטית הטובה ביותר. כאן עולה השאלה, מי מבין שתי הערכאות היא העדיפה.
איזו ערכאה עדיפה יותר לאישה?
נהוג לומר כי בית המשפט לענייני משפחה היא הערכאה הטובה יותר עבור האישה ובית הדין הרבני היא הערכאה הטובה יותר עבור הגבר. במיתוס הזה יש הרבה מן האמת בשל העובדה כי ההלכה הדתית על פיה פוסק בית הדין הרבני, יוצרת לא פעם אי שוויון בין המינים.כמו כן, בית הדין הרבני אינו נוהג להתאים את פסיקותיו לשינויים החברתיים ובפרט לשינויים במעמד האישה. משמעות הדבר היא כי במקרים רבים, האישה תזכה לתוצאה משפטית טובה יותר בבית המשפט לענייני משפחה.
יחד עם זאת, כלל זה אינו תמיד נכון ויש לבחון כל מקרה לגופו, על פי הנסיבות הייחודיות שלו. לא פעם, ימליץ עורך הדין המייצג את האישה להגיש תביעה מסוימת דווקא אל בית הדין הרבני ולהפך.